مقالات قدیمی

طراحی بیمارستان کودکان اورنج کانتی

بیمارستان کودکان (اورنج کانتی)

پورتلند، اورنج کانتی ، آمریکا/ گروه معماری

زیمرگانسول فراسکا

طراحی نما

بیمارستان کودکان

ساختمان اولیه ی این بیمارستان که در سال 1908 احداث شده بود ، در میان ده بیمارستان برتر کودک در آمریکا جای داشت؛ پس انتظار کارفرما و کاربران از بنای جدید که قرارا بود طراحی و احداث شود ، بالا بود. لازم بود که ساختمان جدید ، در سطح جهانی چشمگیر باشد ، به خوبی در بافت کامپوس پزشکی بنشیند، با طبیعت کلورادو ، جغرافیا و فرهنگ منطقه هماهنگ بوده و در ضمن ، از انعطاف لازم برای توسعه احتمالی در آینده و تکمیل تجهیزات پزشکی و درمانی برخوردار باشد. معمار، با دانستن این مطلب که گذراندن دوره و مراحل مراقبت و درمان کودک در کنار خانواده ها بسیار مهم است ، اقدام به طراحی یک فضای درمانگر برای کودک بیمار و پذیرا و صمیمی برای خانواده ها ، دوستان و پرسنل نمود. طرح نهایی ، گویای عمق اهمیت به دو جنبه ی درمانی و انسانی ست. ساختمان جدید ، با مساحت 133780 متر مربع مجهز به 270 تخت بستری ، کلینیک ، پاویونی برای خدمات ویژه ، دفاتر ، فضای تحقیقاتی و آموزشی و پارکینگی به ظرفیت 2144 اتومبیل است. سایتی که انتخاب شده ، از جبهه ی غربی و جنوبی ، چشم انداز عالی به دن ور و کوهستان دارد. در بخش بیرونی ساختمان ، مصالح ) شامل آجر ، فلز و شیشه ( با محیط همخوانی دارند و فرم و پالت رنگ ها ، پیرو اصالت کلورادو و فرهنگ منطقه هستند. اما در فضای داخلی ، طراحیاز روند معمول فراتر رفته و رنگ ها ، مقیاس ها ، مبلمان و بافت به گونه ای متفاوت از ساختمان های درمانی مشابه ، به خدمت معمار و کاربر در آمده اند. دکوراسیون داخلی این مجموعه به صورت است که باعث راحتی و آرامش بیماران میشود.

طراحی داخلی

پلان بیمارستان

سه برنامه کاربری مجزا اساس طراحی را شکل دادند: خدمات لوجیستیک/ تشخیص/درمان ، مراقبت های ویژه و برج های مراقبت و بستری بیمار. پایین ترین طبقه ، مختص خدمات لوجستیک ، می باشد و فضاهای عمومی (ورودی و لابی) و بخش تشخیص در طبقه ی اول هستند. فضاهای جراحی و اهدای خون در طبقه دوم و و یک فضای ورزشی در CICU ،PICU ، تعدادی دیگر از اتاق های جراحی ، کلینیک ها ، آزمایشگاه قلب طبقه سوم جانمایی شده اند. امکانات رفاهی برای خانواده ها ) مانند لژ خانوادگی ، فضایی برای شستشوی در طبقه چهارم هستند. طبقه پنجم ، مختص سیستم های فنی NICU لباس ها و اتاق هایی برای خواب ( در کنار شکل برج های مراقبت از بیماران هستند. هماتولوژی و تومور شناسی ، L است و طبقات ششم تا نهم ، بخش در طبقه هفتم هستند. نقطه ی تمرکز ، آتریوم بوٸتچر می باشد که یک نشیمن BMT به همراه تجیزات کامل عمومی است که نور را به قلب ساختمان آورده و سازماندهی خدمات پزشکی و تسهیلات خانوادگی را آسان نموده است. داخل این آتریوم ، هنرمند اهل دن ور ، کارولین براکسما ، در طراحی داخلی آن کفپوشی طراحی کرد که انباشته از المان ها ی کودکانه ای همچون تصاویر پروانه ها ، دانه های برف ، پرندگان ، ماهی ها و فرم های منحنی و انتزاعی است. طراحی داخلی ، نه تنها بیماران را مد نظر قرار داده ، بلکه همراهان ، خانواده ها و دوستان را نیز به عنوان کاربران مهمی که نیاز به فضایی آرامش بخش و حمایت کننده دارند ، از یاد نبرده است. فضای استراحت و باغی برای افراد غیر بیمار برای کمک به بازیابی انرژی همراهان طراحی شده است. دسترسی به فضاهای بیرونی ، آسان و برای کسانی که میخواهند مدتی از هوای تازه ، آفتاب و طبیعت لذت ببرند ، یک پناهگاه خواستنی ست.

طراحی داخلی

پلان ساختمان

تعبیه ی فضاهای مجزا برای خانواده ها مانند خانه ی دومی ست که در نزدیک مرکز تجاری ساختمان قرار دارد. انجام تماس های تلفنی ، ارسال اییمیل و رسیدگی به کارهای اداری شخصی در این فضا رایگان است.نمازخانه ، محلی مناسب برای افرادی ست که به مدتی خلوت و سکوت احتیاج دارند. یک کافه ی بزرگ و روباز نیز ساخته شده که با نوشیدنی و غذا از مهمانان خو پذیرایی میکند. فضایی به مساحت 280 مترمربع ، گریزی برای بیماران نوجوان فراهم کرده که فارغ از روند درمانیکسل کننده ، مدتی را با تماشای فیلم ، بازی بسکتبال ، انجام بازی های کامپیوتری و گوش دادن به موسیقی و مطالعه سپری کنند.همچنین این مکان ، به تلفن و یک آشپزخانه ی کوچک مجهز است. طراحی و دکوراسیون اتاق استراحت پرستاران: پرستاران و پرسنل برای استراحت و دوری موقت از استرس کاری می توانند از فضای لژ و تراس های زیبایی که مختص آنها ساخته شده ، استفاده کنند. دوچرخه ، دوش استحمام و پارکینگی پیشرفته برای این افراد در نظر گرفته شده است.

طراحی داخلی

پلان طبقات

مسیرهای تردد بیماران و پرسنل در یو نیت های پرستاری و سایر بخش ها از یکدیگر مجزاست. تحقیقات میدانی بررسی ترددها و مشاوره ی معمار با تمامی کاربران نشان داد که یکی بودن مسیر های تردد موجب افزایش استرس و تشویش افراد و کند شدن سرعت رسیدگی پرستاران میگردد. حذف ایستگاه پرستاری به عنوان نقطه ی تمرکز نیز کاهش هرج و مرج و سرو صدا را ، در راهروهایی که بیرون از اتاق های بستری هستند، به دنبال داشت. بسیاری از اتاق های بستری ، یک تختخوابه هستند تا آرامش ، حریم ، ارتباط با بستگان و کنترل بیماریهای واگیر دار تسهیل گردد. هر یک از این اتاق ها به فضایی برای خواب دو همراه ، یک کمد ، یک میز تحریر ، چند فیلم ، بازی های کامپیوتری و تسهیلاتی برای انجام امور کامپیوتری مجهز هستند که همراهی و اقامت بستگان در طول شب را آسان و به استفاده ی مفید آنها از زمان کمک میکند.برقراری ارتباط واقعی با فضای سبز بیرون از طریق طراحی فضای سبز ، باغ و ارتباط تجسمی با طبیعت از طریق تصاویر نقاشی شده از درختان و حیوانات ، نتیجه ی خوبی در پی داشت . پارک وسیعی که ساختمان بیمارستان در آن بنا شده ، علاوه بر کاهش سر و صدای ترافیک جاده های مجاور ، به القای حس تندرستی و نشاط افراد بسیار کمک میکند. سرو صدا عامل مهمی در ایجاد استرس و شلوغی ست. با احاطه بر این مطلب ، طراحان سیستم احضاری را برای پرسنل برگزیدند که بدون صدا و با ارسال پیام متنی ، آنها را مطلع می سازد. در داخل این مجموعه کفپوش ها و تایل  paging دیواری نیز عایق صوتی هستند.در طراحی نما ساختمان سعی شده تا حداکثر نور طبیعی مورد بهره قرار گیرد و پنجره ها و ویدها ابزار موثری در این خصوص هستند که اتاق بیماران ، راهروها ، دفاتر و محدودهی پرسنل را روشن میگردانند. علاوه بر یک حیاط مرکزی و آتریومی شش طبقه که نور را به قلب ساختمان هدایت میکند ، نمای روبه روی ساختمان بیماران با شیشه های تمام قد و تراس های متعددی پوشیده شده و بسیار روشن و دلباز است.

طراحی داخلی

بیمارستان اورنج کانتی

ثابت شده که حضور رنگ در محیط بر جسم و روح تاثیر گذار است . رنگ ها ، در این ساختمان ، با دقت انتخاب شده اند و حاصل ، پنج پالت رنگی ست که تحت تاثیر منظر و بافت کلورادو شکل گرفته اند؛ برخی پالت ها خالص و پر انرژی و برخی آرام و ملایم هستند. پالت فضاهای عمومی ) شامل رنگ های خالص و فرم های آشنا( در فضاهای تردد و آتریوم، و پالت اجتماعی ) شامل رنگ های آرامتر و تصاوی انتزاعی و الهام گرفته از طبیعت کلورادو( در کافه تریا به کار رفته است. از پالت روحی ) شامل رنگ های خالص و درخشان ( در بخش کلینیک و از پالت آرامش ) با رنگ های آرام ، ملایم و طبیعی ( در بخش مراقبت های ویژه ، استراحت و نمازخانه استفاده شده و پالت رنگی کار ) متنوع تر از همه و با رنگ ها و طرح های پیچیده ( در داخل فضای مدیریت ، کار و کنفرانس اجرا شده است. پیاده سازی بخش های هنرمندانه و جذابیت های بصری با همکاری هنرمندانی همچون لری کرک لند و جان فیدلر به سر انجام رسید.گرچه رسیدگی به سلامت و درمان بیماری ،امری تعلل ناپذیر است اما یقینا رفتن به بیمارستان ، کاری نیست که با لذت و میل انجام شود . با این وجود ، ساختمان جدید بیمارستان کودکان پورتلند چنان راحتی و رشد احساسات شادی را برای مراجعینش به همراه دارد که اغلب پس از بهبودی ، با رضایت و لبخند ساختمان این مرکز درمانی را ترک می کنند.

طراحی داخلی

بیمارستان اورنج کانتی

طراحی داخلی

بیمارستان اورنج کانتی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *